Pouka iz štanda za limunadu

Dosad smo s učenicima poduzetništvo uglavnom usput spominjali u okviru jedne od šest strukturnih dimenzija Građanskoga odgoja, onoj o gospodarstvu. Kurikularna reforma prestrukturirala je GO, izbacila iz njega poduzetništvo  i svela ga na samo tri mikrokoncepta: ljudska prava, demokraciju i civilno društvo. Poduzetništvo je, međutim, postalo posebna međupredmetna tema.  Naučiti učenike poduzetnički razmišljati i djelovati  te im pomoći da steknu osnove ekonomske i financijske pismenosti toliki je životni imperativ da je zaslužilo biti posebnom međupredmetnom temom osnovnoškolskoga i srednjoškolskoga obrazovanja.

uvodna

Djeca u Americi već cijelo stoljeće svoj odgoj za poduzetništvo  počinju u predškolskoj dobi stječući isustva organiziranjem svoga štanda za limunadu. Očevi naprave štandove, a mame djeci posude novac za kupnju limuna i šećera, posude im čaše i vrčeve, priručne hladnjake za vodu… Djeca postave svoj štand  u dvorištu ispred kuće i prodaju limunadu susjedima i namjernicima. Navečer moraju izbrojiti dnevni utržak. Kad završe svoj poduzetnički projekt sa štandom za limunadu,  od svojih dnevnih utržaka moraju podmiriti troškove mamama i tatama, što znači da moraju vratiti novac koji su mame uložile u limun i šećer te im platiti nadoknadu za sve ono što su od njih posudili i koristili. Očevima treba vratiti novac koji su uložili u štand i platiti im za pravljenje štanda, te naknadu za korištenje zemlje…  Novac koji im nakon toga preostane (ako uopće što preostane) njihova je zarada. Tako na svojoj koži uče najvažniju poduzetničku lekciju: da dnevni utržak nije isto što i zarada, da je zarada novac koji ti ostaje kad pokriješ sve troškove… Iz toga slijedi i vrlo važna lekcija da cilj poduzetništva nije ubiti se od posla da vi na kraju samo pokrio troškove.  Cilj je poduzetništva ostvariti svoju ideju i pritom zaraditi. A da bi se ostvario taj cilj, potrebno je dobro, dobro planirati i računati.

Razmislimo li malo, sve što dijete treba naučiti o poduzetništvu, već je sadržano u prvom štandu za limunadu koji organiziraju: trud koji treba uložiti da bi se ostvarila poduzetnička ideja, odgovornost za posao i rizici koje on nosi sa sobom, radost zbog prvog „zarađenog“ novca, hladan tuš kad shvate da moraju platiti sve što su drugi uložili u njihov posao i da im u konačnici kao dobit ostaje samo ono što nakon toga preostane… te da uspješno poduzetništvo ne znači štedjeti i ulagati manje, nego ulagati pametnije, pametnije planirati i djelovati kako bi na kraju ostvarili što veću dobit.

Učiti djecu poduzetništvu ne znači reći im što da rade i organizirati im prodajni štand da prodaju to što su napravili… iako se često školsko zadrugarstvo upravo na to svodi. Učiti djecu poduzetništvu znači naučiti ih da sve to SAMI osmisle, isplaniraju, proračunaju i uspješno naprave.

Za planiranje štanda za limunadu – štanda koji neće samo pokriti troškove, nego će ostvariti dobit i prerasti u uspješan i ozbiljan poduzetnički projekt – potrebno je razmisliti o brojnim sitnicama, dobro se raspitati, proaktivno planirati, snimiti tržište i konkurenciju, osmisliti promociju, poštovati propise i zakone, biti otvoren za nove ideje i nova rješenja, biti hrabar, biti elementarno ekonomski i financijski pismen…  Na primjeru organiziranja nečeg tako trivijalnog kao što je dječji štanda za limunadu, dijete može naučiti osnove startup poduzetništva. Evo (abecednim redom) složen popis svega o čemubudući poduzetnik treba razmišljati dok planira svoj štand:

  • Blagajna – imaš li blagajnu s dovoljno sitniša da ljudima uzvratiš novac kad plaćaju većim novčanicama?
  • Briga za okoliš – prodaješ li svoju limunadu u čašama koje se mogu reciklirati? Što ćeš s otpadcima?
  • Cijena – koliko će koštati tvoja limunada? Koliko košta čaša limunade, koliko puni vrč, a koliko velika pakiranja u bocama i kanistrima?
  • Distribucija – razmišljaš li o drugim načinima na koje svoj proizvod (limunadu) možeš dostavljati kupcima? Možda da pakiranja svoje limunade prodaješ samoposluživanjima ili drugim štandovima za limunadu?
  • Dizajniranje štanda – kako će štand izgledati, gdje će se nalaziti tvoj pribor i sirovine, gdje blagajna, kako će izgledati dio na kojem izlažeš i poslužuješ limunadu? Tko će dizajnirati štand? Koliko će te to koštati?
  • Financiranje – kako ćeš namaknuti novac za pokretanje svoga posla?
  • Fokusna skupina – na koliko ćeš ljudi testirati okus svoje limunade da budeš  siguran/sigurna da će se taj okus svidjeti i svima ostalima?
  • Franšiza – je li tvoj posao sa štandom za limunadu dovoljno dobro krenuo da možeš zarađivati time da drugima prodaš svoja znanja o dobrom organiziranju štanda te im dopustiš da se (ako ti plate koliko tražiš) služe tvojim receptom,  imenom tvoje limunade i tvojim načinom poslovanja u svome poslu?
  • Internet – na koje sve načine možeš iskoristiti internet za poboljšanje svoga posla?
  • Istraživanje tržišta – kakve su kupovne navike tvojih susjeda i ostalih kupaca na koje računaš? Žele li oni platiti samo limunadu ili bi platili i dobru uslugu: superrashlađenu limunadu, lijepe čaše, klupu u sjeni pokraj štanda da popiju sjedeći u miru?
  • Izradba i postavljanje štanda – tko će napraviti tvoj štand? Od čega će bti napravljen? Koliko će koštati materijal za izradbu štanda i sama izradba? Koliko će koštati dovoženje štanda na mjesto i njegovo postavljanje?
  • Komunikacija s kupcima – kojim ćeš riječima kupcima ukratko predstaviti sebe i svoj proizvod? Kojim ćeš ih zgodnim sloganom privući na svoj štand? Kojim ćeš se riječima obraćati odraslima, a kojim djeci? Kako ćeš zahvaliti onima koji kupe tvoju limunadu? Što ćeš odgovoriti onima koji kušaju limunadu i odluče da je ipak ne će kupiti?
  • Konkurencija – ima li u tvojoj blizini netko tko se bavi istim poslom kao i ti? Ako ima, kakve su njihove cijene, kvaliteta, usluga, je li njihov proizvod bolji od tvoga? Kako kupci reagiraju na njega? Kako ćeš kupce nagovoriti da odustanu od uporabe konkurentskoga proizvoda i odluče se za tvoj?
  • Kontrola kvalitete – znaš li propise o kontroliranju kvalitete svoje limunade, čistoći ruku, čistoći čaša, skladištenju, deklaraciji proizvoda s navedenim sastojcima?
  • Lokacija štanda – gdje ćeš postaviti svoj štand da privuče najviše kupaca? Je li to mjesto dovoljno prometno sigurno za djecu koja će dolaziti bez pratnje roditelja? Imaju li motorizirani roditelji gdje parkirati odluče li zastati pred tvojim štandom i djeci kupiti limunadu?
  • Nadgledanje – koja će odrasla osoba nadgledati tvoje poslovanje i pomoći ti savjetima kad bude trebalo?
  • Naziv proizvoda i naziv štanda – ima li tvoj proizvod (limunada) neko posebno ime po kojemu će ga kupci pamtiti i razlikovati od svih ostalih sličnih porizvoda. Ima li tvoj štand neko ime po kojemu će ga kupci moći spominjati i preporučivati drugima?
  • Oglašavanje – kako ćeš privući ljude da dođu kupovati tvoju limunadu? Oglasima, plakatima, letcima? Gdje ćeš oglašavati? Koliko će te koštati letci?
  • Pakiranje – hoćeš li limunadu prodavati u čašama na kojima je tvoj logo? Hoćeš li veće količine prodavati u običnim bocama i kanistrima ili će na njima biti tvoja reklama?
  • Partnerstvo – hoćeš li raditi posve samostalno ili se planiraš udružiti s nekim prijateljem ili s nekom prijateljicom? Ako se udružiš s nekim, kako ćete podijeliti odgovornosti, kako ćete dijeliti troškove poslovanja i dobit na kraju? Hoćete li sklopiti ugovor? Ako hoćete, što će u njemu točno pisati, kako ćete osigurati da netko ne bude prevaren?
  • Pribor i sirovine – voda, kockice leda, čaše, šećer, limun, vrčevi, rashlađivač … Kako ćeš sve to nabavljati, gdje ćeš držati i koliko će te to koštati?
  • Promocija – kako ćeš obavijestiti ljude o postojanju svoga štanda i o svojoj limunadi? Kako ćeš ih privući da dođu kušati tvoju limunadu?
  • Proračun – koliko planiraš potrošiti da pokreneš posao i koliko moraš zaraditi da pokriješ sve te troškove?
  • Proširenje poslovanja – razmišljaš li uložiti svoju dobit i nabaviti još jedan štand?
  • Radno vrijeme – kad će tvoj štand raditi? Kad se otvara, a kad zatvara?
  • Sigurnost – kako ćeš zaštititi svoje prste od noža kojim režeš limun? Kako ćeš zaštititi sebe i kupce od mogućih oštrih ili oštećenih rubova na čašama?  Kako ćeš zaštititi sebe i ljude koji ti pomažu u poslu od kupaca koji te pokušaju prevariti, lopova ili od huligana koji ti žele uništiti štand?
  • Tajni recept – imaš li svoj vlastiti recept za limunadu, čaroban omjer sastojaka koji će joj dati neponovljiv okus?
  • Uvjeti plaćanja – na koje ćeš sve načine naplaćivati svoju limunadu? Samo gotovinom? Što je s kreditnim karticama? Hoćeš li davati popust kupcima koji naruče velike količine limunade (npr. za proslavu rođendana)? Budeš li davao/davala popuste na količinu, koliki će oni biti i koje ćeš uvjete postaviti?
  • Vanjski uvjeti – razmišljaš li o okolnostima koje ne ovise o tebi, a mogu ti pokvariti ili popraviti posao na štandu: naglu zahlađenju s kišom, naletu tropskih vrućina… Kako ćeš odgovoriti na takve izazove?
  • Vođenje knjigovodstva – kako ćeš pratiti količine i omjere novca koji ulažeš i novca koji dobivaš? Kako ćeš izračunati svoju dobit?
  • Zakoni i propisi – znaš li jesu li ti potrebne kakve dozvole za štand i posao s limunadom? Treba li izdavati kupcima račun za svaku prodanu čašu limunade? Treba li tražiti kakvo dopuštenje za mjesto na koje kaniš postaviti štand? Moraš li plaćati kakve poreze i naknade za svoj posao? Kakve zahtjeve ima sanitarna inspekcija i njezini kontrolori?

trebaš lovu

Čini se pretjeranim? Istina je da ima poduzetnika koji ne planiraju na taj način. Istina je također, da upravo oni prvi propadnu kad se promijeni politika ili odnos moći koji im je omogućio da rade kako žele, improviziraju i budu nepošteni i grabežljivi.

Bolje je pretjerati s planiranjem, proaktivnošću i etičnošću nego pretjerati s hrabrošću i bahatošću te srljati u poduzetnički pothvat koji nije domišljen, koji stoji na klimavim nogama… pa završiti u katastrofi. To je, zapravo, prva stvar koju djecu treba naučiti kad je riječ o poduzetništvu. Druga važna pouka koju trebaju ponijeti sa sobom u život jest da su uspjeh preko noći, uspjeh bez truda i slučajni uspjeh naprosto – bajke. Uspjeh se zaslužuje, a to kako se zaslužuje – može se naučiti. To je ideja poduzetničkoga odgoja.

 

Komentiraj